Drodzy uczniowie!
Zapraszam do odwiedzenia
matematycznego kącika:
„Nie tylko dla orłów”
Kącik ten jest przeznaczony dla wszystkich
uczniów naszej szkoły tych zdolnych i
tych słabszych.
Teresa Belina-Juda
Matematyczne poezje
"Trudny rachunek" - Tuwim Julian
Szły raz drogą trzy kaczuszki,
grzecznie, że aż miło:
pierwsza biała, druga czarna,
a trzeciej nie było.
Na spotkanie tym kaczuszkom
dwie znajome wyszły:
pierwsza z krzaków, druga z sieni,
trzecia prosto z Wisły.
Aż tu jeszcze jedna idzie,
bardzo wesolutka,
idzie sobie, podskakuje,
a ta druga - smutna.
Siadły wszystkie na ławeczce,
wtem dziewiąta krzyczy:
"Pięć nas było a jest osiem!
Kto nas wreszcie zliczy?"
Na to mówi jej ta trzecia
"Sprawa bardzo trudna.
Wyszłam pierwsza, przyszłam szósta,
teraz jestem siódma!"
I nie mogły się doliczyć,
nic nie wyszło z tego,
więc do domu, choć to kaczki,
wróciły gęsiego.
Zachodziło kółko w głowę,
Czemu nie może być kwadratowe?
Jeśli rogi na głowę włożę,
Wtedy kwadratem będę
być może
lub prostokątem,
gdy mi się uda.
Bo wciąż być kółkiem
To straszna nuda.
Rozmyślał trójkąt:
Jeśli rogi wyrzucę
Lub odłożę na półkę,
Wtedy być może mi się uda
Być chodź przez chwilę kółkiem.
I marzył kwadrat:
Jeśli jeden z mych rogów
Schowam gdzieś do kąta,
To wtedy może
Choć przez moment
Podobny będę do trójkąta.
Lecz jak to dobrze,
Że to tylko
Są sny tych figur
I marzenia,
Bo jaka będzie geometria
Gdy wszystko w niej tak się pozmienia?
Wasi koledzy również tworzyli „matematyczną poezję”
Wszyscy wiedzą dobrze o tym,
że z tą matmą są kłopoty.
Lecz kto w domu pilnie kuje
W szkole ściągi nie potrzebuje
(Patrycja)
Zagadka I
Rzecz to oczywista,
że sto razy trzy to trzysta
a ile jest sto do trzeciej?
Czy to także odgadniecie?
(Justyna)
Zagadka II
Głowią się wszyscy: pan i dama
Co to za kwadrat, gdzie suma liczb w każdym wierszu i kolumnie
Jest taka sama !
(Michał)
Bajka o pewnej nadętej cyfrze, która robi najwięcej zamieszania
Zadania dla uczniów klas piątych i szóstych
Wykonaj działania i odszyfruj nazwę trzech ssaków.
Działanie |
Wynik |
|
7,36 . 5,14 |
|
K |
4,25 : 1,7 |
|
L |
9,84 : 10 |
|
W |
9,8 + 4,32 |
|
I |
4,51 - 1,6 |
|
Ż |
6,5 . 4 - 16,8 |
|
R |
3,6 + 3,7 - 4,52 |
|
R |
100 . (119,4 - 29,37) |
|
Y |
12,42 + 9,2 . 10 - 11,04 |
|
B |
3,6 . 2,1 + 4,8 : 4 |
|
U |
45,1 - 1,6 . 2,5 |
|
Ś |
Otrzymane wyniki |
2,78 |
9003 |
41,1 |
Nazwa ssaka |
|
|
|
Otrzymane wyniki |
2,91 |
8,76 |
93,38 |
9,2 |
Nazwa ssaka |
|
|
|
|
Otrzymane wyniki |
0,984 |
14,12 |
2,5 |
37,8304 |
Nazwa ssaka |
|
|
|
|
MATEMATYKA W PRZYSŁOWIACH I POWIEDZENIACH
1. JEDNA JASKÓŁKA WIOSNY NIE CZYNI
2. KAŻDY KIJ MA DWA KOŃCE
3. DO TRZECH RAZY SZTUKA
4. KOT SPADA ZAWSZE NA CZTERY ŁAPY
5. PIĄTE KOŁO U WOZU
6. GDZIE KUCHAREK SZEŚĆ, TAM NIE MA CO JEŚĆ
7. ZA SIEDMIOMA GÓRAMI, ZA SIEDMIOMA RZEKAMI.....
8. ÓSMY CUD ŚWIATA
9. NI W PIĘĆ NI W DZIEWIĘĆ
10. STRZAŁ W DZIESIĄTKĘ
CIEKAWOSTKI
Czy wiesz, że:
- Każde dziecko w ciągu 5 lat i kilku miesięcy odbywa jakby podróż dookoła świata, bo przejdzie w tym czasie około 40 000 km.
- Człowiek 60 letni ma za sobą drogę równą odległości Ziemi od Księżyca, tj. 384 000 km.
Co może się zdarzyć w ciągu 0,001 sekundy?
- Pociąg jadący z prędkością 36 km na godzinę przejedzie jeden cm.
- Samolot przeleci 10 cm.
- Głos przebywa 33 cm.
- Kula z pistoletu 70 cm.
- Ziemia przebywa 30 metrów.
- Błyskawica nierzadko trwa krócej a rozciąga się na wiele kilometrów.
JAK DUŻY JEST MILION
Włos ludzki powiększony na grubość milion razy, będzie miał w średnicy 70 m
Komar powiększony milion razy, będzie miał 5 km długości
Milion kroków to podróż z Warszawy do Poznania i z powrotem
Książka o milionie stronic miałaby grubość około 50 m
Czy znasz takie liczby?
1. Liczba palindromiczna
Liczba, którą czyta się tak samo normalnie i
wspak; np.: 121, 353...
2. Liczby bliźniacze
to dwie
liczby pierwsze różniące się o 2.
np. (3,
5), (5, 7), (11, 13), (17, 19), ...
3. Liczba automorficzna
Liczba, której kwadrat kończy się tymi samymi
cyframi co sama liczba np.: 76² = 5776,
25² = 625
4. Liczba doskonała
Liczba, która jest równa sumie swoich
dzielników ( z pominięciem danej liczby jako
dzielnika) np.: 6 = 1+ 2 + 3
Panowie i Panie!
Oto przed Wami nowe zadanie
Lecz nieco inne niż do tej
pory,
Bo zagadkowe będą to „stwory”.
W końcu zadanie matematyczne
Może być rozrywkowe i śliczne!
Dlatego wszystkie myślące główki
Zapraszamy do krzyżówki
|
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
J |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|||||
12. |
|
|
|
|
|
|
|
||
13. |
|
|
|
|
|
|
|||
14. |
|
|
|
|
|
Hasło
B1 |
C2 |
F3 |
D4 |
E5 |
E6 |
D7 |
C8 |
D9 |
E10 |
B11 |
C12 |
B13 |
B14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Wynik mnożenia
2. Największa liczba dwucyfrowa
3. Wynik odejmowania
4. Jedna dwudziesta czwarta część doby
5. Oś....
6. Liczba podzielna przez dwa to liczba...
7. Jednostka miary kąta
8. 1 i 13 to jedyne .....liczby 13
9. Oddziela całości od części dziesiętnych, lub konieczny w zdaniu złożonym
10. Np.: 0, 1, 2, 3, ....to liczby ........
11. Liczba pierwsza ma dokładnie ...dzielniki
12. Dziesięć setek
13. Liczba wszystkich dzielników liczby 12
14. Liczba, która nie może być dzielnikiem.
KONKURSY MATEMATYCZNE !!!!
Przygotowanie do
KANGURA MATEMATYCZNEGO
zadania w kategorii MALUCH
http://www.kangur-mat.pl/zad_przy_maluch.php
zadania w kategorii BENIAMIN
http://www.kangur-mat.pl/zad_przy_beniamin.php
zadania w kategorii KADET
https://www.kangur-mat.pl/zad_przy_kadet.php
I ZESTAW ZADAŃ - WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE
Zadanie 1. Pan Jan ma prostokątną działkę o wymiarach 20 m x 40 m .
Ile metrów bieżących siatki musi kupić, żeby ogrodzić całą swoją działkę?
Pan Jan przewidział w ogrodzeniu bramę wjazdową o szerokości 4 m i dwie furtki po 1 m szerokości każda .
Zadanie 2. Tata chce uszczelnić sześć okien o wymiarach 1 m 20 cm
na 1,35m i jedno okno o wymiarach 0,5m na 7 dm . Ile metrów uszczelki musi kupić tata?
Zadanie 3. Rolnik na prostokątnej działce o wymiarach 0.6km na 250m zasiał pszenicę. Ile kwintali ziarna zbierze z tej działki, jeśli z jednego hektara zbiera przeciętnie 4,5 tony pszenicy?
Zadanie 4. 1 litr farby wystarcza na pomalowanie 8m2 powierzchni . Ile litrów farby zużyjemy na pomalowanie ścian sześciennego kontenera o objętości 8m3
Kontener malujemy wewnątrz i na zewnątrz.
Zadanie 5. W czasie deszczu na 1 dm2 gruntu spadło 60 cm3 wody. Ile litrów wody spadło na przyszkolny trawnik w kształcie kwadratu o boku 15 m?
Zadanie 6. 25-metrowy basen ma 12m szerokości i 4m głębokości.
Napełniając go zużyto 900m3 wody. Jaki był poziom wody w tym basenie?
Zadanie 7. Jacek przez 45 minut biegał wzdłuż 400-metrowej bieżni stadionu. Jedno okrążenie pokonywał przeciętnie w ciągu 90 sekund. Jaki dystans pokonał?
Zadanie 8. Na Księżycu temperatura w nocy spada do -160° C,
a w dzień dochodzi do 140° C. Oblicz dobową różnicę temperatur na Księżycu.
Zadanie 9. Jeden metr listwy podłogowej kosztuje 3,20 zł . Ile trzeba zapłacić za tę listwę potrzebną do obicia kwadratowej podłogi o boku 4,6 m?
Zadanie 10. Ile desek 4-metrowych o szerokości 20 cm trzeba zużyć
na założenie podłogi w kwadratowym pomieszczeniu o boku 6 m?
ZADANIA KONKURSOWE ETAP SZKOLNY
ZADANIA konkursowe
Zadanie 1. O trzech liczbach wiemy, że druga jest dwa razy większa od pierwszej, trzecia dwa razy większa od drugiej i że ich suma jest równa 2,1. Jakie to liczby?
Zadanie 2. Średni wzrost zawodników drużyny pięcioosobowej wynosił 1,95m. O ile zwiększyłaby się ta średnia, gdyby zamiast zawodnika o wzroście 1,97 wszedł na boisko zawodnik o wzroście 2,12?
Zadanie 3. Jaka jest cyfra jedności liczby 1220?
Zadanie 4. W klasach 6a, 6b, 6c, 6d zbierano pieniądze na bilety do teatru. 6a wpłaciła 180 zł, 6b - 120zł , a klasy 6c i 6d po 150 zł. Bilety okazały się tańsze, niż się spodziewano i kosztowały w sumie 500zł. Jak podzielić resztę pieniędzy między klasy?
Zadanie 5. Liczbę 0,12 przedstaw w postaci sumy dwóch ułamków zwykłych o liczniku 1.
Zadanie 6. Ile jest liczb trzycyfrowych, których zaokrąglenie do dziesiątek jest takie samo jak zaokrąglenie do setek?
Zadanie 7. Minutowa wskazówka zegara obróciła się o kat 60 stopni. O jaki kąt obróciła się w tym samym czasie wskazówka godzinowa?
Zadanie 8. Pociąg o długości 500m, jadący ze stałą prędkością, wjechał do tunelu o długości 1,3 km. Od momentu gdy lokomotywa wjechała do tunelu, do momentu, gdy ostatni wagon go opuścił, minęły 2 minuty. Z jaką prędkością jechał pociąg?
Zadanie 9. Suma cyfr liczby trzycyfrowej wynosi 17. Cyfra dziesiątek jest największą wśród cyfr liczbą pierwszą. Cyfra jedności stanowi 2/3 cyfry setek. Co to za liczba?
Zadanie 10. Marek ma tyle lat, ile Ewa miała 3 lata temu. Za dwa lata będą mieli łącznie 91 lat. Ile lat będzie miała każda z osób za 5 lat?
Zadanie 11. Dany jest prostokąt, którego obwód wynosi 18cm. Wzdłuż jednego boku prostokąta odcięto pasek o szerokości 2cm, a wzdłuż drugiego o szerokości 1cm. Otrzymujemy kwadrat. Jakie były wymiary prostokąta?
Zadanie 12. Prosta poprowadzona przez wierzchołek kwadratu dzieli go na trójkąt o polu 14 cm2 i trapez o polu 35 cm2. Oblicz długość krótszej podstawy trapezu
Zadanie 13. Kostka pachnąca lawendą ma kształt prostopadłościanu. Stosowana ochronnie w szafie ubraniowej zużywa się równomiernie. Zauważono, że po 57 dniach wymiary kostki zmniejszyły się o 1/3 w stosunku do swoich początkowych wielkości. Na ile dni wystarczy jeszcze tej kostki, jeżeli jej objętość będzie się zmniejszała w takim samym, jak dotychczas, tempie?
Zadanie 14. Hania miała prostokątny kawałek materiału o wymiarach 4,2dm i 0,6m. Aby okleić pudełko wycięła w narożach materiału identyczne kwadraty tak, że pozostały wielokąt miał pole równe 1944cm2. Oblicz obwód wyciętego kwadratu.
Zadanie 15. Rowerzysta wyjechał z miasta A o godzinie 11:15 i jechał drogą do miasta B ze stałą prędkością 20 km/h. Pół godziny później z A wyruszył samochód i jechał do B z prędkością 60 km/h. Jaka będzie odległość między rowerzystą a samochodem o godz. 13:00?
Zadanie 16. Suma dowolnych trzech kolejnych liczb naturalnych jest podzielna przez 3. Uzasadnij prawdziwość tego zadania, korzystając a wyrażeń algebraicznych.
ZADANIA
DLA KLASY VIII
Jak sama nazwa wskazuje pojawią
się tu teraz zadania
i problemy dla tych wszystkich, którzy
lubią „ matematyczne łamania głowy”
Zadanie 1.
Janek zamalował połowę kwadratu. Romek połowę reszty.
Ania połowę tego, co zostało i jeszcze Wojtek połowę tego co zostało. W
kwadracie została 1 nie zamalowana kostka. Z ilu kostek składał się kwadrat?
Zadanie 2.
Trzy kury w ciągu
trzech dni znoszą trzy jajka. Ile jajek zniesie 12 kur w ciągu 12 dni?
Zadanie 3.
Liczbę 100 zapisz za pomocą pięciu jedynek i znaków działań.
Zadanie 4.
Dziewczynka z zapałkami miała sześć zapałek. Chciała je sprzedać bogatemu królewiczowi, ale on powiedział: -"Zrób z tych zapałek cztery trójkąty a ożenię się z Tobą i całe królestwo do Ciebie należeć będzie." Dziewczynka była może biedna, ale
z wyobraźnią - zrobiła to bez trudu. Jak?
Zadanie 5.
Ile trzeba wziąć ćwiartek ćwiartki, aby otrzymać połówkę połówki?
TESTY